Pontvadászat a nyolcadikos matek felvételin

2025.01.20

Mire figyeljetek, ha megnézitek a kijavított matek felvételit

Sok kijavított matek felvételit láttam már. Az a tapasztalatom, hogy sok esetben vannak hibák a javításban. A javító tanárok nem mindig veszik figyelembe a javítókulcsban leírtakat. 

A javítókulcsban sok feladatban úgy fogalmaznak, hogy ha a felvételiző a rossz értékkel tovább jól számolt, akkor kapja meg a további pontokat. Amikor megnézitek a kijavított felvételiket, akkor ezekre érdemes figyelni. 

Feladatonként összeszedtem, hogy mire lehet pontot kapni, ha a gyerek elrontott valamit. Fontos, hogy minden eset egyedi. Ez csak egy mintapélda, amit én találtam ki. Ez az én értelmezésem a javítókulcs alapján. Mivel idei megírt felvételit még nem láttam, nem tudom mi az a tipikus hiba amit elkövettek a gyerekek. Az összes hibát nem tudom összeszedni, inkább azt szerettem volna bemutatni, hogy milyen szemmel nézzétek a felvételiket. Ha úgy érzed, hogy valahol járna pont a gyereknek, akkor érdemes megpróbálni.

1. feladat

Az első feladat d) részében arra figyelj, hogyha a gyerek nem összeszorozta a két törtet, hanem osztásként írta fel, és azt jól kiszámolta, akkor ezért 1 pont jár neki. 

2. feladat

A 2. feladatban nincs olyan amire külön érdemes figyelni, minden jó válasz 1 pont. 

3. feladat

A 3. feladatban arra figyelj, hogyha a gyerek megoldásai között rossz is van, akkor le kell vonni pontot, de csak 1-et. Tehát ha például két rossz választ is adott, akkor is csak 1-et kell levonni. Nem rossz válaszonként egyet. Láttam már olyan felvételit, ha nem így javították.

4. feladat

A 4. feladatban már több a hibázási lehetőség. Elég sok eset lehet, az összeset nem fogom leírni. Kiemeltem az útmutató ide tartozó részeit.

Az első eset az, ha a táblázatot rontja el a gyerek. Például, a 80 fokot megtippelte, mert nem jött rá, de azt tudja, hogy a számítógépes játékok ennek a fele, tehát 40 fok, akkor arra megkapja a pontot. 

Ha a táblázatba rossz számokat írt, de ezzel jól számolta ki a százalékot, akkor a b-d) részre megkapja a pontokat.

Előfordulhat olyan is, hogy a táblázatot jól töltötte ki, de a százalékot rosszul rakta össze. Az én értelmezésem szerint a törtre nem kap pontot, de ha utána a rossz számokkal jól számolt és jól kerekített, akkor a további pontokat megkapja. 

5. feladat

Ha a deltoid 4. csúcsát rossz helyre rakta, de jól olvasta le, akkor 1 pontot kell kapnia a feladat b) részére. Ha a rossz értékkel jól számolta ki a területet, akkor arra a részre jár a maximális pontszám. 

6. feladat

Szerintem itt azt fogják legtöbben elrontani, hogy az x-eket nem szorozzák be a csúcsok számával. Az én értelmezésem szerint, ha az egyenlet rossz, de utána jól végezte el a műveleteket, akkor a többire megkapja a pontokat. 

7. feladat

Előfordulhat, hogy az első szöget tippelte, mert nem jött rá. Például úgy vette, hogy az is egy egyenlőszárú és beírta a 72 fokot és azzal számolt tovább. Ilyenkor a másik két szögre megkapja a pontokat, ha ezzel jól számolt. 

8. feladat

Minden jó válasz 1 pont, itt nincs semmi más amire figyelni kell. Csak egy észrevétel, megint sok a C válasz. :)

9. feladat

A 9. feladatban megint elég sok hibázási lehetőség van, és többféle módszer is. Én most azt az esetet néztem, hogy rosszul számolta össze a ragasztásokat. Mondjuk 8 helyett 4-et írt. Akkor erre a részre nem kap pontot, de mivel utána tudta hogy le kell vonni és az jó lett, azokra megkapja a pontokat.

Menet közben kiderült, hogy a legtöbb gyerek azt rontotta el, hogy a négyzet helyett 2x1-es téglalappal számolt a csatlakozásnál. Levezettem ezt a fajta megoldást is. Ilyenkor 1 pontot veszít, ha után mindent jól számolt ki a rossz számmal.

10. feladat

Bevallom, ennél a feladatnál időztem a legtöbbet, mert itt kevésbé tudtam megjósolni, hogy mit fognak esetleg elrontani a gyerekek. Ugyanaz az elv, mint eddig. Menet közben vétettem egy hibát, de utána a gondolatmenet jó, tehát csak arra a részre nem kapja meg a pontot. Itt is csak az egyik megoldást néztem.