Matematika pótfelvételi pontvadászat
Mire figyeljetek, ha megnézitek a kijavított matek felvételit?
Sok kijavított matek felvételit láttam már. Az a tapasztalatom, hogy sok esetben vannak hibák a javításban. A javító tanárok nem mindig veszik figyelembe a javítókulcsban leírtakat.
A javítókulcsban sok feladatban úgy fogalmaznak, hogy ha a felvételiző a rossz értékkel tovább jól számolt, akkor kapja meg a további pontokat. Amikor megnézitek a kijavított felvételiket, akkor ezekre érdemes figyelni.
Feladatonként összeszedtem, hogy mire lehet pontot kapni, ha a gyerek elrontott valamit. Fontos, hogy minden eset egyedi. Ez csak egy mintapélda, amit én találtam ki. Ez az én értelmezésem a javítókulcs alapján. Mivel idei megírt pótfelvételit még nem láttam, nem tudom mi az a tipikus hiba amit elkövettek a gyerekek. Az összes hibát nem tudom összeszedni, inkább azt szerettem volna bemutatni, hogy milyen szemmel nézzétek a felvételiket. Ha úgy érzed, hogy valahol járna pont a gyereknek, akkor érdemes megpróbálni.
1. feladat
Az első feladatban az a), b) és d) részre 1 pontot lehet kapni. A c) feladatra összesen 2 pontot kaphat a gyerek. 1 pont, ha jól átalakította a vegyes törtet, és 1 pont a számolás. Az útmutató szerint most nem kaphat pontot a második részre, ha elrontotta az átalakítást.


2. feladat
Minden jó válasz 1 pont, nincs külön dolog amire figyelni kell.


3. feladat
A 3. feladatban arra figyelj, hogyha a gyerek megoldásai között rossz is van, akkor le kell vonni pontot, de csak 1-et. Tehát ha például két rossz választ is adott, akkor is csak 1-et kell levonni. Nem rossz válaszonként egyet. Láttam már olyan felvételit, ahol nem így javították.


4. feladat
Ennél a feladatnál az átlagszámolást kell jól megnézni. Tegyük fel, például a felvételiző az A termék helyett a B termék adatait olvasta le, de ezekkel a értékekkel jól számolta ki az átlagot, akkor a további pontokat megkapja, tehát a 3 pontból 2 pontot.


5. feladat
A feladat a) részében, ha a felvételiző rossz helyre rakta a D pontot, de jól leolvasta a koordinátáit, akkor 1 pontot kaphat. A másik amire figyelni kell, hogyha rosszul olvasta le a háromszög adatait, de a rossz számokkal jól számolta ki a területet, akkor csak egy pontot veszít. Szóval a c)-d)-e) részre két pontot megkaphat.


6. feladat
Ebben a feladatban nem tudom mi lesz a leggyakoribb hiba. Azt az esetet vettem, hogy a felvételiző rosszul értelmezi a szöveget, és 2400 helyett 400-zal számol. Ilyenkor az egyenletre nem kap pontot, de a helyes beszorzásra és a helyes átrendezésre igen.


7. feladat
Ha a felvételiző az egyik szöget rosszul számolta, de utána ezzel az értékkel a többit jól számolta ki, akkor megkapja a megfelelő pontokat. Azt az esetet néztem, hogy a felvételiző a delta értékét rosszul adta meg.


8. feladat
Minden jó válasz 1 pont.


9. feladat
Itt is érvényes, hogyha a felvételiző valahol rosszul számolt, de ezzel az értékkel utána jól folytatja, akkor a további pontokat megkapja. Én most azt az esetet vettem, hogy rosszul számolta ki a ragasztott felületeket.


10. feladat
Itt is érvényes az, hogyha a felvételiző valahol hibásan számolt, de utána jól folytatja, a további pontokat megkapja. Én most azt az esetet vettem, hogy kivonás helyett hozzáadta a 25-öt, de utána jól számolt.

